Inne
Tytuł
Charakterystyka towaroznawcza kawy
Podtytuł-
Autorzastrzeźony
Liczba stron61
Nazwa Szkoły WyźszejAkademia Ekonomiczna w Krakowie
Rodzaj pracy inĹźynierska
Rok oddania 2001
Cena
199 zł
Nr zamówienia
ekn-505-i
Język pracy polski
Zawartość pracy

 




Spis Treści

1. WSTĘP
2. HISTORIA KAWY
3. CHARAKTERYSTYKA KAWY JAKO ROŚLINY UPRAWNEJ
3.1 WARUNKI UPRAWY
3.1.1 TEMPERATURA
3.1.2 OPADY
3.1.3 WILGOTNOŚĆ
3.1.4 GLEBA
3.1.5 NASŁONECZNIENIE
3.1.6 "MULCZOWANIE"
3.1.7 OCIENIANIE
3.2 PODSTAWOWE GATUNKI KAWY
3.2.1 COFFEA ARABICA
3.2.2 COFFEA ROBUSTA
3.2 ZBIÓR I POZYSKIWANIE ZIAREN
3.2 BUDOWA ZIARNA KAWOWEGO
4. TECHNOLOGIA PRZETWARZANIA KAWY SUROWEJ
4.1 METODA „NA SUCHO”
4.2 METODA „NA MOKRO”
4.2.1 PRZEMYWANIE I PRZYGOTOWANIE ZIARNA DO PROCESU OBRÓBKI
4.2.2 WSTĘPNA OBRÓBKA
4.2.3 FERMANTACJA
4.2.4 SUSZENIE ZIARNA KAWOWEGO
4.3 OBŁUSKIWANIE ZIAREN
4.3.1 URZĄDZENIA CIERNE
4.3.2 URZĄDZENIA UDAROWE
4.4 OBRÓBKA KOŃCOWA ZIARNA KAWOWEGO
4.4.1 POLEROWANIE
4.4.2 SEGREGOWANIE I SORTOWANIE
4.5 PRZECHOWYWANIE WYSUSZONYCH ZIAREN
5. TECHNOLOGIA PRODUKCJI KAWY PALONEJ – PRAŻENIE KAWY
5.1 STOPNIE PRAŻENIA
6. SKŁAD CHEMICZNY ZIARNA KAWOWEGO PRAŻONEGO I SUROWEGO
7. ODMIANY KAWY PITNEJ – ORYGINALNEJ I PRZETWORZONEJ
7.1 ORYGINALNE HANDLOWE GATUNKI KAWY
7.2 SPORZĄDZANIE MIESZANEK
7.3 KAWA MIELONA
7.4 KAWA AROMATYZOWANA
7.5 KAWA ROZPUSZCZALNA
7.6 KAWA BEZKOFEINOWA
8. OPAKOWANIE KAWY
9. PROCES STARZENIA SIĘ KAWY
10. SPOSOBY PRZYRZĄDZANIA NAPARU
11. OCENA JAKOŚCI KAWY
11.1 WYMAGANIA JAKOŚCIOWE ZIARNA KAWOWEGO
11.2 JAKOŚĆ NAPARU KAWY
11.3 ZAWODOWA DEGUSTACJA KAWY
12. WPŁYW KAWY NA ORGANIZM LUDZKI
13. RYNEK KAWY W POLSCE I NA ŚWIECIE
13.1 ŚWIATOWY RYNEK KAWY
13.2 RYNEK KAWY W POLSCE
14. WNIOSKI
15. LITERATURA

Wstęp
Czarna jak szatan
gorąca jak piekło
czysta jak anioł
słodka jak miłość!
(Talleyrand, XIX wiek)

Kawa jest drugim napojem po herbacie najczęściej spożywanym na świecie, jej obroty wynoszą 80 milionów dolarów. Kawa jest szczególnie rozpowszechniona wśród społeczeństw krajów rozwiniętych. Stoiska z kawą wyglądają dziś imponująco i naprawdę jest w czym wybierać. Niestety, wiedza przeciętnego konsumenta na temat kawy jest stosunkowo niewielka. Tymczasem sprzedawane kawy różnią się między sobą pod wieloma istotnymi względami.
Kawa należy do grupy artykułów spożywczych zwanych powszechnie używkami. Używki są to substancje lub ich mieszaniny , nie zawierające składników odżywczych, które ze względu na swe właściwości oddziaływania na organizm człowieka i cechy organoleptyczne przeznaczone są do spożywania lub wprowadzania w inny sposób do organizmu. Kawę, herbatę jak i kakao zalicza się do odżywek ze względu na zawartość związków alkaloidowych o właściwościach pobudzających. Jest to trimetyloksantyna, pochodna purynowa, zwana w kawie kofeiną, w herbacie teiną a w kakao teobrominą [2,14,25].

Wśród używek wyróżnia się następujące grupy: -używki o działaniu fizjologicznym - ze względu na zawarte w nich alkaloidy /np. kawa, herbata, kakao/
-używki zawierające związki lotne – używane jako przyprawy roślinne ze względów smakowych
-używki zawierające alkohol etylowy /np. wina, wódki, piwo itp./
-inne /np. tytoń/

Nazwa kawa pochodzi najprawdopodobniej od nazwy prowincji Kaffa w Etiopii, gdzie początkowo uprawiano kawę. Istnieje również pogląd, że nazwa ta pochodzi od słowa arabskiego kahva lub tureckiego kakve, co znaczy „napar”[2,17].
Celem pracy jest przedstawienie charakterystyki towaroznawczej kawy na podstawie zebranej literatury z wykorzystaniem zasobów internetowych



<< powrót


 Web Design by PolishSEO.com